Het onmogelijke - Reisverslag uit Lviv, Oekraïne van FleurenSuzanneinOekraine - WaarBenJij.nu Het onmogelijke - Reisverslag uit Lviv, Oekraïne van FleurenSuzanneinOekraine - WaarBenJij.nu

Het onmogelijke

Blijf op de hoogte en volg FleurenSuzanneinOekraine

03 Maart 2017 | Oekraïne, Lviv

'Begin met het nodige. Doe daarna het mogelijke. En dan ineens doe je zomaar het onmogelijke...' Franciscus van Assisi.

Terug in Lviv stonden vandaag nog twee werkbezoeken op ons programma. Na een verkwikkende nachtrust in het ons vertrouwde hotel George zijn we op weg gegaan naar Kinderdagcentrum Dzherelo. Dzherelo betekent ‘de bron’ in het Oekraïens, hetgeen ook letterlijk de rol van dit centrum is als het gaat om ondersteuning voor kinderen met een beperking binnen het gezin. Een bron van kracht, passie en professionaliteit vanwaaruit de hervormingen binnen Oekraïne voortkomen. Na een rondleiding volgde een vrolijk weerzien met de trainers. Bijzonder hoe binnen een paar dagen een warme band ontstaat vanuit een gemeenschappelijke bevlogenheid. Nadat we hoopvolle ideeën voor de toekomst hadden uitgewisseld vervolgden we onze weg naar een laatste werkbezoek: een trainingscentrum voor jongvolwassenen met een lichamelijke beperking in een rolstoel. Het centrum dat vanuit een initiatief van enkele ouders tot stand is gekomen en binnenkort de eerste lichting jonge mensen zal gaan trainen. Tijdens een keukentafelgesprek vertelden twee moeders over hun ervaringen met het opzetten van dit centrum en hoe zij met andere ouders in gesprek zijn gegaan. Wat een krachtige vrouwen! Vele bruggen moeten geslagen worden om deze nieuwe manier van ondersteunen over te brengen. Ook hier worstelen ouders met het loslaten van hun kinderen. Nadenken over later is niet iets wat in de Oekraïense cultuur vanzelfsprekend is. Er is tot nog toe ook weinig perspectief.
Met deze ontmoeting was ons officiële programma ten einde. Restten ons het zonnetje, de prachtige straten en pleinen van de oude binnenstad en een bezoek aan de chocoladefabriek van Lviv.
En daarna bleek ons project inmiddels publiciteit te hebben gekregen, we kunnen het nog niet goed lezen, maar het ziet er goed uit! http://gk-press.if.ua/u-kolomyyi-dity-z-invalidnistyu-otrymaly-obladnannya-vid-blagodijnykiv-z-niderlandiv/

• 04 Maart 2017 - 00:39

Len:

Geweldig wat jullie daar allemaal voor elkaar krijgen, erg leuk om te lezen. Ben trots op mijn kleine zusje.....

FleurenSuzanneinOekraine

Kinderen met een beperking worden in Oekraïne vaak na hun geboorte direct in kindertehuizen geplaatst. De afgelopen jaren zijn in Zuidwest Oekraïne 7 kleine kinderdagcentra geopend. Zo kunnen deze kinderen opgroeien in hun gezinnen. Het ontbreekt echter nog aan de nodige expertise, bij professionals èn bij ouders om de kinderen de juiste verzorging en begeleiding te bieden. Er is al een basistraining gegeven over o.a. voeding, houding en spel. Nu Komt er een follow-up, gericht op communicatie. Teams en ouders krijgen scholing in het stimuleren van de taalontwikkeling, aanleren van gebaren, visualiseren met pictogrammen en meer. Daarnaast investeren we ook in een aantal hoogstnoodzakelijke hulpmiddelen, want er is een tekort aan geld en materialen. De gevolgen van de oorlog zijn merkbaar. Fleur en Suzanne zullen de training namens OeKU bijwonen en de kinderdagcentra bezoeken. Zij kunnen hun expertise delen en een kijkje nemen om te zien dat het geld goed besteed wordt. Deze training is gefinancierd door giften, inzamelingsacties en fondsenwerving, in samenwerking met Wilde Ganzen, die het bedrag aanvulde met 50% van de totale opbrengsten. Voor meer info, zie www.oeku.nl

Actief sinds 16 Feb. 2017